Translate

Lyssna

För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.

Kundtjänst i framkant gällande vänte- och handläggningstider

Kundtjänstmedarbetare i Ängelholms kommun

Vår kundtjänst ska göra det enkelt för invånarna att komma i kontakt med oss. Enligt en ny undersökning har Ängelholms kommuninvånare en mer positiv inställning till vänte- och handläggningstider i kommunens kundtjänst än riksgenomsnittet i Sverige. Siffrorna visar att Ängelholms kommun är hela 28% bättre än riksgenomsnittet.

Undersökningen som heter Medborgarpulsen har tagits fram av Brilliant Future Sverige och genomfördes under 2018 för första gången i 15 svenska kommuner. Syftet är att undersöka medborgarnas upplevelse av hur Sveriges kommuners kundtjänster hanterar den kommunala medborgarservicen. Undersökningen innehåller 876 kommentarer från Ängelholm kommuns invånare och visar hur man upplever vänte- och handläggningstider i kommunens kundtjänst. Riksgenomsnittet i Sverige för andel positiva kommentarer om vänte- och handläggningstider är 37%. Ängelholms kommun ligger på 65% andel positiva kommentarer, vilket är 28% bättre än riksgenomsnittet.

– Idag är det en hygienfaktor att leverera kvalitativ och snabb service till våra medborgare. För att möjliggöra detta krävs ett agilt samarbete mellan verksamheterna och kundtjänst. Att snabbt kunna ställa om och förenkla och förbättra, utifrån medborgarens behov, är en utmaning men absolut inte en omöjlighet. Det krävs att man har en organisation med en tydlig medborgarfokus och förståelse för vem vi är till för. Att mäta det vi gör, och hur vi gör det, ger oss möjlighet till att kunna förbättra och utveckla våra tjänster, men den verkliga framgången är att se till att det händer, säger Maria Sjödin Nilsson, Servicechef – Kundtjänst och Digitalisering, Ängelholms kommun.

Undersökningen har genomförts varje dag under 2018 bland slumpvis utvalda medborgare direkt efter att de har varit i kontakt med kommunens kundtjänst.

Om undersökningen

  • Undersökningen har genomförts varje dag under perioden januari - december 2018.
  • Resultatet speglar medborgarnas kommentarer direkt efter samtal med kommunens kontaktcenter/kundtjänst.
  • Enkäten har skickats ut via uppringande telefoni där medborgaren får svara på 5-8 frågor och betygsätta med knapparna på sin telefon.
  • Medborgarna har också haft möjlighet att som avslutning spela in en muntlig ljudfil där Artificiell Intelligens (AI) har använts för att analysera svaren.
  • Medborgarna har givit frivillig feedback.