Vi arbetar konsultativt och hjälper huvuduppdragen i tillämpning av lagar, avtal och styrande dokument. Vi samordnar, utvecklar och driver kommungemensamma processer och projekt.
Vi på Servicestöd ger stöd och service inom ekonomi och kvalitet, HR och kommunikation. Genom flexibilitet och samverkan inom servicestöd och mellan kommunens olika funktioner och kompetenser, kan vi ge service av hög nivå till våra medborgare. Genom kompetensutveckling, omvärldsbevakning och ny forskningsbaserad kunskap utvecklar vi nya metoder och skapar på så sätt god kvalitet.
Ekonomi och kvalitet
Ekonomi och kvalitet har det övergripande ansvaret för hantering av kommunens ekonomi och inköpssamordning. Vi fungerar som ett stöd till alla våra huvuduppdrag i olika ekonomiska frågor. Vi är specialister på bland annat budget, redovisning, upphandling och fastighetsfrågor.
Inom Ekonomi och kvalité finns följande enheter:
- Budgetenhet
- Redovisningsenhet
- Upphandlingsenhet
- Fastighetsenhet
HR
Med HR (Human resources) menas hantering av en organisations mänskliga resurser. Vårt uppdrag är att ge stöd och råd till alla våra verksamheter i olika HR-frågor. Vi arbetar också med övergripande frågor för hela Ängelholms kommun som exempelvis arbetsmiljö, hälsa, kompetensutveckling, säkerhet och mångfald.
Inom HR ingår enheterna:
- Enheten för HR-stöd - Vårt mål är att medverka till att stärka Ängelholms kommun som en attraktiv arbetsgivare samt att genom konsultativt stöd till kommunens chefer skapa mervärde för verksamheterna.
- Säkerhetsenheten - Vårt uppdrag är att stödja huvuduppdragen, kommunledning och de politiska beredningarna inom ansvarsområdet personsäkerhet samt ge service och stödja chefer inom systematiskt arbetsmiljöarbete och samverkansavtalet.
Kommunikation
Inom kommunikation finns:
- Kommunikationsenheten - Vårt mål är att arbeta för att medborgarna och andra externa aktörer ska uppleva kommunens kommunikation som öppen, serviceinriktad, trovärdig och modern. Internt arbetar vi för att ge ett kvalificerat kommunikationsstöd och tillhandahålla kanaler och verktyg så att kommunens värdegrund följs och kommuniceras både internt och externt.
Kundtjänst och digitalisering
- Digitaliseringsenheten - Vi arbetar kommunövergripande med att leda, stödja och samordna kommunens digitala transformation. Vi ansvarar också för drift och förvaltning av kommunens administrativa nät.
- Kundtjänst - När invånare, besökare och företag vill komma i kontakt med kommunen är Kundtjänst vägen in. Vi hjälper till med de flesta frågor direkt. Kundtjänst bemannas av kundtjänsthandläggare med specialkunskap inom just sitt område. På Kundtjänst hjälper vi bland annat till med:
faderskapsbekräftelse, administration kring borgerlig vigsel, dödsboanmälan, lokalbokning, bidragsansökningar, frågor kring barnomsorg och skola, felanmälan, ritningar och detaljplaner, parkeringskort för rörelsehindrade, fakturafrågor, tillståndsgivning, äldrelots och företagslots.
Kundtjänst har skuld- och budgetrådgivare där medborgare kan boka tid med för rådgivning. Vi har även konsumentrådgivare. Vi svarar på stora som små frågor och vi tar hand om de ärenden som kommer in till kommunen i första linjen. Kan vi inte svara på frågan ser vi till att kunden blir guidad till rätt person/enhet inom kommunen.